Veelgestelde vragen




  • inschrijving
    • Is de praktijk open voor nieuwe inschrijvingen?

      De praktijk is open voor mensen die woonachtig zijn in Sittard in de postcodes 6132 en 6137. Voor andere postcodes kunnen wij helaas geen patiënten meer inschrijven.

      Wanneer u zich wilt inschrijven, dan kunt u een afspraak maken voor een kennismakingsgesprek.

      U krijgt dan een inschrijfformulier thuis gestuurd. Wij vragen u dit ingevuld samen met uw verzekeringsgegevens mee te nemen naar het kennismakingsgesprek. Bent u onverhoopt verhinderd, laat het ons dan even weten, wij kunnen de opengevallen tijd dan voor iemand anders gebruiken.

      Tijdens het kennismakingsgesprek zal uw nieuwe huisarts vragen naar uw medische voorgeschiedenis, bovendien zal u uitgelegd worden hoe de praktijk georganiseerd is. Het is handig wanneer u de medicijnen die u dagelijks gebruikt mee neemt naar dit gesprek.

      Pas als dit kennismakingsgesprek wederzijds bevalt en u zich bij uw oude huisarts heeft uitgeschreven, volgt de definitieve inschrijving.

  • medische verklaring
    • Ik heb een gezondheidverklaring nodig voor het uitoefenen van mijn sport of hobby.

      Steeds vaker worden wij geconfronteerd met verzoeken voor een keuring of gezondheidsverklaring.

      De LHV (landelijke huisartsenvereniging) heeft daarover een standpunt ingenomen.Het standpunt luidt als volgt:

      De eigen huisarts maakt geen verklaringen en verricht geen keuringen bij patienten die bij hem/haar staan ingeschreven.

      Bij de assistente kunt u een uitgebreide schriftelijke toelichting op dit standpunt verkrijgen.

  • zorgverzekeraar
    • Ik krijg een rekeningoverzicht van mijn zorgverzekeraar, maar ik ben niet bij de huisarts geweest.

      Vanaf 1 januari 2006 is het zorgstelsel ingrijpend gewijzigd.

      Voor de huisartsenzorg betekent dit dat er door de zorgverzekeraar per verzekerde een inschrijftarief per kwartaal wordt betaald aan de huisarts bij wie u staat ingeschreven. U kunt op het overzicht dus zien aan wie dit is betaald.

      Wanneer u op het spreekuur komt, mag de huisarts daarvoor een verrichtingentarief in rekening brengen bij uw zorgverzekeraar. De kosten voor de huisarts vallen niet onder het verplichte eigen risico.

       

    • Mijn verzekeringsgegevens zijn gewijzigd. Moet ik dit zelf aan de assistente doorgeven?

      Wanneer er een wijziging optreedt in uw verzekeringsgegevens, dan kunt u dit het beste via het contactformulier op deze site doorgeven. De assistente zal uw gegevens dan in onze administratie  verwerken. U kunt de assistente ook bellen om de wijziging door te geven.

  • uitslagen
    • Ik heb een laboratoriumonderzoek laten doen in het ziekenhuis. Krijg ik vanzelf de uitslag?

      Wanneer u een laboratorium of rontgenonderzoek in het ziekenhuis hebt laten verrichten, dan kunt u in de meeste gevallen na 5 werkdagen zelf even bellen met de praktijkassistente voor de uitslag. U hoort van haar of de uitslag goed is of dat u nog een keer op het spreekuur van uw huisarts terug moet komen. Ook kan het zijn dat u een afspraak moet maken voor het telefonisch spreekuur, zodat uw huisarts de uitslag persoonlijk met u kan bespreken.

  • verwijzing
    • Ik heb een verwijskaart nodig. Moet ik eerst een afspraak maken voor het spreekuur?

      Als het een nieuwe verwijzing betreft waarvoor uw huisarts u nog niet op het spreekuur onderzocht heeft, dan kunt u het beste een afspraak maken. Uw zorgverzekeraar wil graag een beoordeling van uw huisarts voordat u een specialist bezoekt. Indien het een verlenging van een bestaande verwijskaart betreft dan kunt u dit bij de assistente aanvragen. Zij zal dan met uw huisarts overleggen naar de mogelijkheden.

      De fysiotherapeut is direct toegankelijk. U kunt dus zonder verwijzing van de huisarts terecht bij de fysiotherapeut. Deze zal tijdens een consult beoordelen of uw klachten behandeld kunnen worden door middel van fysiotherapie.

  • verhuizing
    • Ik ga verhuizen. Kan ik nog ingeschreven blijven in de praktijk?

      Als u gaat verhuizen geef ons dan zo spoedig mogelijk uw nieuwe adres door. Mocht u verhuizen buiten het verzorgingsgebied van onze praktijk dan zullen we u helaas moeten verzoeken een andere huisarts in uw nieuwe woonplaats te kiezen. Wij maken uw dossier dan voor u klaar zodat u het mee kunt nemen bij de inschrijving in een andere huisartspraktijk.